sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Laihduttajan sudenkuopat

1. Ruuan laatu

Monesti laihdutuskuurilla ollessa mieli harhailee pelkästään niissä asioissa, mitä et saa syödä. Mikäli olet päättänyt alkaa dieetille, pidä huoli, että dieetti on oikein suunniteltu eli jokaisella aterialla saat kaikki tarvittavat ravintoaineet. Useilla oikein suunnitelluilla dieeteillä ruokaa syödään määrällisesti paljon ja paljon hyviäkin ruokia saa mahtumaan mukaan. Itse ollessani viime syksynä Bikinichallengella, opin juurikin tämän, että tiettyjen rajojen sisällä ei tarvitse jäädä mistään hyvästä paitsi. Toki karkit yms. ovat useimmiten pannassa dieetin ajan poislukien cheatmealit, mutta ruokavalioon on todella helppo mahduttaa maukasta, mutta etenkin ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Kannattaa ehdottomasti muistaa mistä kaikesta dieetilläkin saa nauttia.

2. Ruuan määrä

Samaan kategoriian ruuan laadun kanssa menee usein ruuan määrä, sillä monella annoskoot ovat pielessä suuntaan tai toiseen. Usein oletetaan ihmisten syövän liikaa, mutta liian vähän syöminen on myös yhtä haitallista etenkin jos liikuntaa harrastaa paljon. Omalla kohdallani pidän annoskoot pieninä, mutta olen jatkuvasti syömässä. Silloin kun elimistö saa ravintoa sopivin väliajoin, nälkä ei pääse yllättämään ja olo pysyy virkeänä.

image

3. Nälkä

Skippasitko juuri aterian kiireen takia? Venyikö ateriarytmi kolmen tunnin sijaan kuuteen tuntiin mja nyt nälkäkiukku hallitsee? Mieti tilanne, miltä tuntuisi mennä nälkäisenä kauppaan ja olla vielä dieetillä. Olisiko kiusaus sortua herkkuihin ja pikaruokaan suurempi? Omasta mielestäni ehdottomasti. Nälkä on yksi laihduttajan pahimpia vihollisia, sillä nälkäisenä ainakin itselläni tekee mieli syödä mitä vain. Kun muistaa pitää kiinni sovitusta ruokarytmistä, laihduttamisesta tulee helpompaa kun nälkä ei pääse iskemään. Välillä tulee toki vaikeita, ennalta-arvaamattomia tilanteita, mutta esimerkiksi proteeinipatukat ovat nopea pelastus hätätilanteisiin. 

4. Väsymys

Riittävä lepo on myös yksi avain laihduttamisessa onnistumiseen. Mikäli olet kovin väsynyt kokoajan, tekeekö mieli panostaa samalla ravitseviin aterioihin tai liikuntaan? Palkitse itsesi riittävällä levolla ja varmasti onnistut tavoitteissasi paljon paremmin. Silloin kun lepäät, kehosi palautuu liikunnan rasitteista ja palauduttuaan kunnolla jaksat ensi kerralla myös suoriutua treeneistä uudella innolla. Väsyneenä treeneissä tulee tehtyä myös virheitä ja loukkaantumisen riski kasvaa, Väsyneenä liikunnasta voi tulla myös pakkopullaa ja liikunnan ilo katoaa.

5. Alkoholi

Alkoholi on yksi ehdottomasti pahimmista sudenkuopista laihduttajalle. Alkoholi sisältää ensinnäkin paljon turhia kaloreita sekä se turruttaa aineenvaihdunnan. Silloin kun maksa polttaa alkoholia elimistöstäsi, rasva ei voi palaa. Mikäli mahdollista, heivaa alkoholi dieetin ajaksi kokonaan pois.

image

6. Vedenjuonti

Riittävällä vedenjuonnilla varmistat elimistösi toiminnan, sillä vettä tarvitaan mm. ruuansulatuksen sekä ravinteiden kuljetukseen. Lisäksi nestehukka aiheuttaa suorituskyvyn laskemista sekä sinua saattaa väsyttää ja päätäsi särkeä. Muista siis juoda vettä omien tarpeidesi mukaan. 

7. Liikunta

Liikkumalla laihtuu? Ehkä osittain näinkin, mutta jos perusruokavalio ei ole kunnossa ja liikakaloreita tulee valtavasti, treenin määrä saa olla melko valtaisa, että liikunta oikeasti laihduttaa. Yksi rasvakilo vastaa 7000 kaloria ja sen polttamiseen tarvitaan monia tunteja liikuntaa. Lisäksi jos haluaa laihtua, on kulutettava enemmän kuin syö, joten liikuntaa pitäisi harrastaa niin paljon että kulutus jää varmasti miinukselle. Ruokavaliosta riippuen liikuntaa saisi harrastaa siis melkoisen paljon. Naiselle sopiva tahti on 300 kaloria miinusta päivälle, jolloin laihtumistahti on n. 0.5kg viikossa. 

image

Minkälaisia keinoja teillä on käytössä laihduttamisessa?

6 kommenttia:

  1. Itsekin olin viime syksynä bikinichallengella, ja huh huh sitä ruoan määrää, mitä sai ja piti syödä! :) Tavoitteenani ei ollut laihtua, vaan saada ruokavalio ja ruoto kuntoon, ja kyllä tuloksia näkyi nopeastikin. Tuon dieetin myötä viimeistään opin, että jos liikkuu, pitää myös syödä riittävästi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olitko mihin aikaan bikinillä? Mietin vaan, että osuttiinkohan samaan. Itse aloitin elokuussa challengen ja nyt tosiaan taas uudemman kerran viime syksyn ohjeilla. Ihan yhtä tarkasti en kyllä vedä tällä kertaa, kun huomasin loppuvaiheessa olleeni aika rikki sen jäljiltä.

      Poista
  2. Moikka Camilla :) Remember me? Kirjoittelin joskus Style by Suvi S. -blogia :) Säkin olet vaihtanut blogin nimeä, kiva lueskella sun tekstejä :) Mä kirjoittelen nykyään http://theclosetxoxo.blogspot.fi/ -blogia, joka siis on meidän www.thecloset.fi muotiputiikin blogi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai mä muistan! Olipa kyllä kiva kuulla susta pitkästä aikaa :) Täytyy tutkailla blogi ja putiikki läpi, vaikuttaa tosi kivalta!

      Poista
  3. Kuulostaa niin tutuilta ongelmilta! Etenkin tuo ensimmäinen kohta, johon sorrun ihan tolkuttoman usein; mietin vain, mitä en saa syödä ja haluan sitä entistä enemmän. Toisinaan päätän, että ihan sama, syön päivän pari ihan mitä haluan ja kappas, yhtäkkiä ei tee ollenkaan mieli suklaata, jäätelöä, hampurilaista tai mitään!

    http://eemmaot.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tuli kans joskus hiilarittomalla ihan hirveä himo pullaan ja patonkiin, vaikka normaalisti en syö pullia koskaan. Toikin on ihan hyvä taktiikka, että suosiolla antaa ihan hetkeksi periksi niin sitten taas jaksaa. Tosin aina stoppi ei enää onnistu uudestaan kaikilla :)

      Poista