maanantai 13. kesäkuuta 2016

Food diary

Ainiin, olinko mä jollain dieetillä? Näistä kuvista sitä ei välttämättä huomaa, mutta kyllä tässä on olevinaan oltu dieetillä nyt 8 viikkoa. Matkaan on mahtunut sallittuja "ohisyöntejä" kuten kuvista tulette huomaamaan. Ruokavalion noudattaminen on näitä poikkeuksia ja Lontoon matkaa lukuunottamatta onnistunut hyvin. Olen myös huomannut, ettei pieni poikkeaminen dieetistä tee harmia. Tärkeintä itselleni on dieetillä ollessani ollut huomata se, miten ruokaan pystyy suhtautumaan terveellisesti ja se, miten elää itsensä kanssa vaikka ei dieetin ohjeita olisikaan 100% noudattanut. Tuloksia on silti tullut huimasti ja koska kyseessä on enemmän kuin 10 viikkoa kestävä pikaparannus, suunta on juurikin se oikea. Ilman ymmärrystä tasapainoisesta ruokavaliosta en varmasti pystyisi olemaan jatkossa jojoilematta.

Kaikilta ruokavaliosta poikkeaminen ei ole onnistunut ilman muutaman päivän lipsumisia Bikinichallengen aikana. Tankkauspäivästä sekä cheat mealista (mahtuvat myös minulla näihin kuviin) ei ole pystytty palaamaan "takaisin ruotuun" helpolla ja usealla on jäänyt paha olo joko henkisesti tai fyysisesti syömisen jälkeen (tai sekä että). Itselläni on ollut kaikista syömisistäni puhdas omatunto koko dieetin ajan ja onkin ollut tärkeää ymmärtää, että välillä on ihan oikeasti tervettä syödä vähän muutakin. Kukaan ei syö parsaa ja kanaa 365 päivää vuodesta enkä niin tee minäkään. Olen oikeasti ihminen, joka elää syödäkseen, joten tällä linjalla on hyvä mennä. Monet ovat jättäneet syystä tai toisesta tankkauksia välistä, mutta itse olen ainakin huomannut että tarvitsen täytettä hiilarivarastoihin ainakin parin viikon välein. Nytkin viikonloppuna hiilaritankkaus hoidettiin irtareilla, sillä miten muuten olisin jaksanut kisaviikonlopun? 1500 kalorilla per päivä tuskin mitenkään.

Osaisitteko muuten näistä kertoa suoraan mitä kaikkea kuuluu oikeasti bikinichallengen ruokavalioon?





Vietettiin vuosipäivää Samin kanssa toukokuussa ja tälle päivälle annoin luvan nauttia cheat mealin. Törmäsin bikinichallengen ryhmässä keskusteluun, jossa osa tuomitsi melko jyrkästi kaikki syömiset "jonkun hyvän syyn" takia ja osa kehotti miettimään, että oltaisiinko esim. seuraavana vuosipäivänä edelleen yhdessä jos tänä vuonna jätettäisiin ravintola välistä. Vuosipäivänähän voi toki tehdä paljon muutakin kuin syödä, mutta omasta mielestäni ravintolassa käyminen on sitä kivaa extraa, jota tulee muutenkin tehtyä harvoin. Toki osalla toimii parhaiten täysi kieltäytyminen kaikesta, mutta itselläni on tarkoitus noudattaa terveämpiä elämäntapoja muutenkin kuin vain 10 viikon aikana ja näin tavasta tuleekin varmasti pitkäaikaisempi. Ravintolassakin kun voi syödä terveellisesti, kuten esimerkiksi pihviä ja grillattuja tomaatteja.



Laurean alumni-illassa oli tarjolla pientä naposteltavaa, mistä sai koottua melkolailla bikinin ruokavalioon sopivan annoksen. Tarjolla oli kalaa, paahtopaistia, kanaa sekä tietysti dieettiin kuuluvaa vakkaria eli parsakaalia. Hiilareiden määrän sai helposti karsittua minimiin ja rasvatkin tulivat pääsääntöisesti hyvästä lähteestä eli kalasta. Pienen pieni poikkeus ruokavalioon, mutta ei paha.


Laiskan dieettikokin päiväuni, tortillaveneet juustolla ja vähärasvaisella kermaviilillä. Näitä on ollut todella usein ruokana juurikin niinä päivinä, jolloin ruuanlaitto ei vain nappaa. Sallittua ja todella herkullista :)


Iltapalaksi voi dieetilläkin valita juustoa sekä mansikoita, kuinka parasta! Iso harhaluulo on monella ollut se, ettei dieetillä ollessa saisi syödä mitään mikä vahingossakaan maistuu hyvältä. Oikeastaan kaikkea saa syödä, kunhan vain pysyy sallituissa rajoissa ja aineksissa. 



Yksikön juhladinnerillä luotin ravintolassa myös tuttuun pihvivalintaan. Joskus aion kyllä kokeilla pihviä aamupalaksi ja kenties voisinkin lisätä sen tämän kesän bucket listille.


Tämä lounas löytyy aika usein lautaseltani työpäivän aikana. Välillä lounaskipossa saattaa myös olla niin koominen näky, että sieltä löytyy tomaatit pilkkomattomana fetapalojen kanssa. Aina ei jaksa olla näinkään perusteellinen vaan kiposta löytyy vain ne ainekset, joilla saa aterian makrot täyteen. 

Millaista ruokavaliota te noudatette? Sallitteko myös vapaammat syömispäivät ja mitä niihin kuuluu?

4 kommenttia:

  1. Miusta on järkevääkin, että ajattelee pidemmälme kuin kymmenen viikon jakso edellyttää. Elämää varten hommaa varmasti tekee - kohtuudella mitä vain :)

    Ja hei, mitä laitoit proteiininlähteeksi tortilloihin ja maustoitko miten? :) etin itelle vaihtoehtosia tapoja maustaa lihat, kun mausteseoksissa tuppaa tuota suolaa olemaan liiaksi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä, kohtuus kannattaa :) Paljon parempi linja kuin pikaiset vippaskonstit!

      Mä oon laittanu proteiininlähteeksi 3% fetaa, Polar 5% tai sitten kanaa/jauhelihaa tai sitten kaikkia sekaisin :D Mausteena oon käyttäny tacomausteita ja uusimpana kokeilin Fajita smoky bbq:ta, oli muuten hyvää! Itteäni ei suolan määrä häiritse, kun lisään sitä 6-8g päivittäin muutenkin kaikkeen ruokaan :o Mitä mausteita oot käyttäny? Jos sulla ois vaikka mullekin jotain vinkkejä :)

      Poista