keskiviikko 5. elokuuta 2015

Ruokavalion noudattamisesta

Nyt on kulunut melkein 3 viikkoa taas siitä, kun aloitin jälleen noudattamaan hieman tiukempaa ruokavaliota. Kyseessä on siis FitFarmin Bikinichallenge-ruokavalio, jonka avulla haluan pienentää rasvan määrää. Aion aloittaa seuraavan virallisen valmennukseni syyskuun puolessa välissä ja tällä kertaa aion kokeilla Jari "Bull" Mentulan kehittämää kovaa salivalmennusta. Tarkoituksena on hieman jälleen siistiä kuntoa ennen sitä, mutta pääosin noudatan säännöllistä ruokavaliota oman jaksamisen vuoksi. 

Olen huomannut töissä, että etenkin säännöllisellä ruokarytmillä on äärimmäisen suuri vaikutus omaan jaksamiseeni töissä. Nälkäkiukku iskee väistämättä, mikäli ruokailujen väli venyy liian pitkäksi eli minun tapauksessani hieman yli neljään tuntiin. Suositushan olisi syödä pieniä annoksia juurikin 3-4:n tunnin välein. Työkaverimme vitsaileekin töissä, että olemme aina lounastamassa, sillä meidät tosiaan bongaa säännöllisin väliajoin Loten kanssa kahvihuoneesta syömässä jotain. 

Mistä sitten ruokavalio koostuu? Tarkempia määriä ja sisältöjä ei saa FitFarmin säännösten mukaan paljastaa, mutta ruokavalio on suht vähähiilihydraattinen. Aterioilla esiintyy usein "Fitness"-ruokaa eli kanaa, parsakaalia ja rahkaa. Annoskoot ovat tosiaan pieniä, mutta täysin riittäviä. Kaloreita ruokavaliossa on n. 1500 ilman lisäravinteita, joita käytän ainoastaan salipäivinä. Ruokavaliossa on runsaasti proteiineja sekä rasvat saadaan hyvistä lähteistä eli esimerkiksi pähkinöistä.

IMG-20150804-WA0000

Entä onko ruokavaliota sitten helppo noudattaa? Omasta mielestäni on, kunhan siihen vain asennoituu oikein. Tälläkin ruokavaliolla saa syödä todella vapaasti, sillä sallituista aineksista on yhdisteltävissä oikeastaan mitä tahansa "normaalia" ruokaa. Ruokavaliota noudattaessa on kuitenkin tärkeää kuunnella omaa kroppaa, sillä esimerkiksi itse huomasin viime syksynä olleeni jatkuvasti aivan poikki vaikka nukuin kokoajan. Omalla kohdallani arvelisin tämän johtuneen vähäisistä hiilihydraateista. Lisäksi palelin myös aivan kokoajan. 

Harmi etten taaskaan muistanut ottaa aloituskuvia, joten edistystä on hieman vaikea arvioida. Mitään numerollisia tavoitteita minulla ei ole, sillä saliharrastajalle paino on aika yhdentekevä käsite. En myöskään tavoittele tiettyä rasvaprosenttia vaan peilistä näkee kyllä sen milloin on hyvä. Olen kuitenkin huomannut, että pöhötys on jälleen kadonnut loman jäljiltä (söin vapaammin) ja muutoinkin olo on taas pirteämpi. Pirteämpi olo nyt saattaa johtua myös rytmiin tottumisestakin, mutta kuitenkin. 

Treenit ovat tällä hetkellä tauolla muutoin kuin yläkropan osalta, sillä teloin jalkani juuri hieman ennen kisoja. Vaikka jalassa ei olekaan mitään vikaa, pidän silti taukoa nyt kaikesta juoksemisesta sekä jalkatreenistä ihan vain varmuuden vuoksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti