keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Miksi paino ei putoa ja muita typeriä kysymyksiä dieetillä

Nyt BC:llä ollessa olen törmännyt valmennuksen Facebook-ryhmässä ihan ihmeelliseen vatulointiin koskien mm. painon tippumattomuutta sekä tulosten puuttumista. Ensimmäiset vatuloinnit alkoivat jo muutama päivä valmennuksen alkamisen jälkeen ja ihmettelin, että ihanko oikeasti joku odottaa jo parissa päivässä ihmeellisiä tuloksia? Harvemmin ne ylimääräiset kilot ja rasvatkaan ovat muutamassa päivässä kertyneitä, joten miksi ne poistuisivat muutaman päivän aikana. Lisäksi jos kehonmuokkaaminen ja laihduttaminen olisivat muutaman päivän juttuja niin olisiko meillä silloin ylipainoisia ihmisiä ylipäätään.

Miksi paino ei putoa?

Uutta ruokavaliota aloittaessa keholla menee jopa 2-3 viikkoa tottua uuteen ruokavalioon, josta seuraa se ettei paino välttämättä todellakaan laske edes näiden viikkojen aikana. Myöskään painon putoaminen ei ole yhtään mikään mittari kovan salitreenin kanssa, sillä saattaa oikeasti mennä pitkä aika, että muutos näkyy miinusmerkkisenä vaa'alla. Paino saattaa helposti nousta vaikka kehon olomuoto on selkeästi pienempi ja kiinteämpi kuin aiemmin. Senhän se pitäisi olla se tavoiteltu lopputulos eikä pelkästään pienempi lukema vaa'alla. Toki reilun ylipainon kanssa muutos näkyy useimmiten puntarilla, mutta esimerkiksi tällä valmennuksella jo valmiiksi hoikat odottavat 5 kilon painonpudotusta heti, vaikka ei ole edes mitään mistä sitä painoa pudottaa.

Miksi paino nousee?

Painonnousu on saanut osassa ryhmäläisistä aikaan suuria tunteita. Erään tytön paino oli noussut 300 grammaa. Kyllä, luit oikein, 300 grammaa eli ei juuri mitään ja hän oli itkenyt lihavuuttaan kuntosalin pukuhuoneessa. 300 grammaa on täysin normaali painonvaihtelu, jonka takia ei todellakaan tulisi itkeä tai tuntea itseään lihavaksi. Jos tämä kyseinen nainen olisi käynyt vessassa, tämä järkyttävä painonnousu olisi varmasti kadonnut ja kaikki olisi taas ollut hyvin. Parin kilon painonnousu esimerkiksi kovan jalkatreenin jälkeen on täysin normaali juttu ja naisen painohan vaihtelee luontaisestikin vähän tietyn kuukausirytmin mukaan.

Miksi en laihdu?

Painon pudottaminen ja laihdutushan on yksinkertaista matematiikkaa. Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut eikö vaan? Useimmat unohtavat sen, että täytyy syödä kuitenkin riittävästi eli et voi olla vain pelkästään syömättä ja laihdut. Toki tämäkin taktiikka toimii johonkin pisteeseen asti, mutta tuloksista ei tällöin tule kyllä kovinkaan pysyviä. Liian isot miinukset ajavat kehon säästöliekille, jolloin keho pitää tiukasti kiinni saavutetusta massastaan. Riittävän pienillä miinuksilla laihdut, mutta aikaa siihen menee pidempään. Päivittäiset miinukset olisi hyvä olla 300-500 kcal tasolla, jolloin tiputustahti pysyy maltillisena, mutta muutosta kuitenkin tapahtuu. Mietippäs samalla kuinka helppoa onkaan syödä yli kulutuksen ja näin ollen lihoa? Niinpä.

Miksi ei tule tuloksia?

Bikinichallenge kestää 10 viikkoa, joten siinä ajassa ehtii kuitenkin tapahtua muutosta varmasti kaikilla ohjeita noudattaneilla. Toisilla muutos näkyy nopeammin kuin toisilla, mutta monilla muutos alkaa tapahtua kunnolla vasta puolivälin jälkeen. Kaikkien pitäisi myös muistaa keskittyä omaan tekemiseensä eikä vertailla itseään muihin tai muiden tuloksiin. Maltti on valttia ja lopussa kärsivällisyys varmasti palkitaan. Lisäksi tulosten kanssa tulisi pitää mielessä myös realiteetit. Rajua lihasmassan lisäystä on esimerkiksi turha odottaa 10 viikon aikana.

Itselleni tämä valmennus on osa normaaliin elämäntapaan paluuta eli harjoittelen tässä pikkuhiljaa taas syömään oikein ja lisäämään treenimääriä arkeen sopivassa tahdissa. Omalla kohdallani muutoksia on tullut heti alusta alkaen, joita kyllä osasinkin odottaa, sillä tunnen kehoni hyvin ja tiedän sen reagoivan hyvin juuri tämän tyyppiseen ruokavalioon. Tiedän myös, että jos lähden tekemään vähennyksiä ruokavalioon, muutokset vähenevät enkä näin ollen ahnehdi nopeampaa muutosta, johon useat sortuvat parempien tulosten toivossa. Vähemmän ei aina ole enemmän, etenkään tällä valmennuksella. Vähennyksiä tehdään vasta sitten kun muutosta ei enää tapahdu eikä siinä vaiheessa, kun muutosta tapahtuu mutta mukamas liian hitaasti. Se ajaa usein hyvän edistyksen seinään.

4 kommenttia:

  1. Hyvä postaus, mun mielestä ehkä on kuitenkin silti ihana kieriä omassa itsesäälissä välillä kun "kaikkeni tein ja en laihdu" tyylillä. Mutta kyllä mä laihdun jos oikeasti yritän. Ehkä tommonen 0.3 kg itku on rankkaa, kun itse lihoin vuodessa sen 10 kiloa? :D Huhhuh. Mutta tommosen kilon verran paino voi esimerkiski laskea, jos käy illalla vaa'alla ja aamulla käy vasta vessan jälkeen, erittäin mahdollista ja näkyy myös minulla itselläni.

    Ehkä se painonpudotus on se, mitä ei kannata tavoitella. Pitäisi tavoitella parempia elämäntapoja, jonka sivuvaikutuksena on terveellinen pudotus ja kehon voimaantuminen! Tällöin lihas kasvaa, rasvaa palaa, myöhemmin keho muotoutuu lihakseksi urheilussa, mutta paino saattaa alkaa vain nousta sitten. Mutta sehän tarkottaa taas vaan sitä, että pitää katsoa peiliä eikä puntaria :) Lisää urheilupostauksia! Inspiroi minut salille kiitos :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Onhan siellä itsesäälissä välillä hyvä kieriä itse kunkin, mutta tollanen jatkuva itkeminen ja etenkin muutaman päivän jälkeen tapahtuva säälinkerjääminen onki sit vähän toinen juttu :D Mullakin lihomista takana joskus se jonkun kympin luokkaa niin pieneltä tuntuu toi 300g kun ei se oikeesti oo ees mitään lihomista. Mullakin paino heittelee ja vuorokaudenaika vaikuttaa myös paljon. Yleensä seuraan aina aamupainoa vessassa käynnin jälkeen enkä koskaan muutoin, kun sitten illalla se paino saattaa vaikkapa nousta sen 300 grammaa!

      Oot ihan oikeassa siinä, että pelkkä painonpudotus on ehkä vähän huono tavoite kun siihen kuuluu kuitenkin paljon kaikkea muutakin. Peili kertoo just tarpeellisen! Mä laitan lisää treenipostauksia tulemaan, kunhan tässä pääsee kunnolla treenin makuun :)

      Poista
  2. Aamen! Tähän oli kyllä koottu niiiin hyviä pointteja 😂 Miks ylipäätään ressata mistään turhasta, ei varmasti etene mikään, jos haluaa kaiken tapahtuvan heti! Ja kuten sanoit, se mikä on tullut vuosien saatossa, ei kyllä lähde parissa päivässä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emma :) Stressihän vaan haittaa myös sitä kuuluisaa painonpudotusta niin pois sellaset ;) Mut hei kaikkimullehetinyt!!

      Poista