tiistai 31. tammikuuta 2017

Raskaus ja ravintolat

Raskaus aiheuttaa ruokavalioon lähes poikkeuksetta muutoksia ja itse olenkin pyrkinyt noudattamaan Eviran antamia ruokasuosituksia tarkkaan. Suositusten noudattaminen on tietysti aina oma valinta, mutta oma linjani on ollut ehdoton. Yhdeksän kuukautta ei kuitenkaan ole pitkä aika välttää tiettyjä ruoka-aineita ja valitettavasti suurin vahinko tapahtuu vauvalle mikäli jotain sattuu. Aluksi ja itse asiassa edelleen on juttuja, joita ei vain osaa ottaa huomioon ravintolassa käydessä, mutta tässä muutama omalle kohdalleni sattunut juttu, jotka haluaisin jakaa teillekin.

Ravintolan valinta

Ravintolan valinnassa ei itsessään ole mitään hankalaa, mutta omalla kohdallani on ollut tapana tarkistaa, että listalta löytyy varmasti jokin ”turvallinen” vaihtoehto raskaana ollessa. Turvallisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kanaa sisältävät ateriat, sillä kananhan täytyy aina olla täysin kypsää. Esimerkiksi hampurilaisissa, jotka ovat sisältäneet naudanlihapihvin, olen joutunut monesti lähettämään annoksen takaisin vaikka olen pyytänyt erikseen pihvin täysin kypsänä ja myös maininnut ettei pihvi saa olla yhtään punainen. Myös esimerkiksi sushiravintolat ovat täysin poissa laskuista ravintolavalinnan kannalta ja odotankin itse kovasti, että voin jälleen syödä lohinigireitä.

Annokset yleisesti

Annokset sisältävät vaihtelevasti erilaisia ainesosia ja kannattaakin varmistaa tarjoilijalta, että listalla on kaikki ainesosat mainittuna. Listassa saattaa lukea mm. kauden kasvikset sen erikoisemmin kasviksia mainitsematta. Laivalla saimme ranskalaiset, joiden päällä oli juustoa, joten koin parhaaksi vaihtoehdoksi jättää väliin eikä juustosta ollut mielestäni mainintaa erikseen listassa. Kannattaa myös rohkeasti mainita olevansa raskaana, sillä silloin varmasti toiveet otetaan huomioon. Omien kokemusteni mukaan myös ravintolahenkilökunta tietää hyvin vaihtelevasti mitä kaikkea ruuat oikeasti sisältävät ja oman ehdottoman linjani vuoksi haluankin tietää tarkasti mitä syön enkä kelpuuta ”en tiiä, mutta otatko silti” vastauksia.

Muistettavaa


- Kypsyysaste pihvissä – muista vaatia täysin kypsä erikseen
- Tarkista tarkat ainesosat
- Karsi rohkeasti ainesosat, jotka eivät sovellu tai joita et halua syödä
- Tarkista esimerkiksi juustot, että ovatko valmistettu pastöroidusta maidosta
- Eviran suositukset voit tarkistaa täältä

Mikäli teillä on myös hyviä vinkkejä jaettavaksi, kertokaa ihmeessä :) Kuulisin myös mielelläni teidän muiden kokemuksia raskausajan ruokavaliosta!

4 kommenttia:

  1. Just hyvä postaus muru! Ja ei oo kauaa ni sushia saa taas syödä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pupu <3 Onneksi ei oo joo enää pitkä aika ja perjantainakin saa siipiä ♥

      Poista
  2. Oi on kyllä varmasti hankalaa pohtia noita juttuja! Miekään en kyllä tykkää siitä, ettei tiedetä, mitä tuotteet pitävät sisällään, koska ihmisillä on paljon rajoituksia, joten miksei voisi olla vaikka listaa, josta tarkistaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän hankalaa toi on kyllä :) Välillä se on vaan niiiiiiin vaivalloista ottaa selvääkin noista jutuista, kun joku kehtaakin ees kysyä.

      Poista