keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Treeneihin flunssan jälkeen

Tämä aihe tuli itselleni tutuksi viime viikolla, sitä heti loman toisena päivänä flunssa iski pitkästä aikaa. Kyseessä oli suht leppoisa flunssa, eli minulle ei noussut mitään pientä kuumetta ja yleistä voimattomuutta kummempaa. Viime viikon maanantaina kun treenailin salilla ennen flunssaa, huomasin kuitenkin jo puutteita voimatasoissa - ja flunssa iskikin samana iltana. 

Flunssan jälkeen annoin itselleni pari kuumeetonta päivää ja treenasin ainoastaan tankotanssia perjantaina ja sunnuntaina. Tangolla temput sujuivat hyvin, mutta maanantaina zonetreeneissä happi ei kulkenut sitten millään. Sykkeet olivat normaalia matalammat eikä silti tahtonut jaksaa. Eilen tiistaina kävin myös treenaamassa jalat ja myöskin veto oli veks. Ilmeisesti pienikin flunssa ainakin omalla kohdalla vaikuttaa ja täytyy vain kestää tämä pieni takapakki ja vetää suosiolla hieman kevyemmin ainakin tämä viikko.


Milloin sitten oikeasti kannattaisi treenata ja mihin varautua? Kuten minäkin pidin, sellainen 2-3 kuumeetonta täysin treenitöntä päivää olisi hyvä pitää. Lisäksi pitäisi myös muistaa aloittaa kevyesti, mikä itselleni oli vaikeinta etenkin kun zonessa on todella vaikea pitää sykkeet matalalla. Seuraavat zonetreenit olisivat huomenna ja saa nähdä miten kroppa suhtautuu nouseviin sykkeisiin. Kova uupumushan on merkki siitä, ettei keho ole vielä valmis moiseen treeniin. 

Salitreeni tulisi aloittaa todella kevyillä painoilla sairauden jälkeen ja oikeasti maltti on valttia tässä asiassa. Kun kiirehtii puolikuntoisena tai jopa kipeänä salille, tekee itselleen vain enemmän hallaa kuin sillä, että on oikeasti suosiolla treenaamatta. Tiedän sen olevan monelle aktiiviselle liikkujalle kova paikka (minä mukaanlukien), mutta oikeasti kannattaa ajatella vain omaa parasta ja niin sanotusti deal with it. 

Flunssaisena treenamisestahan voit saada vaikka:

- Sydänlihastulehduksen
- Rytmihäiriöitä
- Yleinen loukkaantumisriski kasvaa

Kuulin joskus sellaisen legendan, että jos sinulla on vain tukkoinen nenä tai hieman karhea kurkku yms, niin silloin saa vielä treenata kevyesti, mutta jos sairaus etenee selkeästi keuhkoihin, silloin vasta kaikki liikunta pitäisi lopettaa. Itse olen noudattanut tätä neuvoa, sillä suht useasti nenässäni tuntuu pientä nuhaa, mutta mitään kuumetta ei koskaan ilmene. Yleensä tällaisissa tilanteissa treenaan yläkroppaa, sillä silloin sykkeet eivät nouse niin paljoa, eikä rasitus ole samaa tasoa esimerkiksi alakropan kanssa. 

Summasummarum: Pidä siis muutama kuumeeton päivä ja aloita treenit kevyesti. Jos mitään epätavallisia väsymyksen oireita ilmaantuu, lykkää treenejä. Aloita raskaat treenit vasta n. viikon kevyen treenin jälkeen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti