torstai 30. lokakuuta 2014

Throwback Thursday: Intervallitreeni - porrasjuoksu

Ajatus Throwback Thursdayn toteuttamisesta on pitkään ollut mielessäni ja vihdoin sain aikaiseksi toteuttaa sen. Koska olen aiemmin kirjoittanut kahta blogia, nappailen aina torstaisin mukaan yhden vanhan postauksen jommastakummasta blogistani. Näin pääsette myös torstaisin tutustumaan vanhoihin kirjoituksiini, mikäli ette ole sattuneet vanhoja blogejani lukemaan. Tänä torstaina aloitamme postauksella vanhna treeniblogini puolelta:


Kävimme eilen Suvin kanssa Malminkartanon täyttömäellä juoksemassa hieman portaita. Malminkartanonhuippu on 90 metriä korkea täyttömäki, joka koostuu rakentamisen ylijäämämassoista. Kasasta löytyy niin autonrenkaita kuin elektroniikkaa soran ja hiekan lisäksi. Portaita mäenpäälle on yhteensä huikeat 426 kappaletta.




Portaat ovat selkeästi suosittu treenikohde. Meidän lisäksi huipulle oli monenlaista pyrkijää. Oli niin junnusäbäjengiä kuin hupikävelijöitäkin. Törmättiin myös ilmeisesti paikalliseen teräsmummoon joka korkeasta iästään huolimatta paineli portaat ylös järkyttävän nopeaa tahtia ikäisekseen. Katseltiin myös mummelin menoa alas ja kyllä siinä oli ihminen hyvässä kunnossa. Todettiin että siihen tähdätään itsekin.




Juostiin portaat yhteensä 3 kertaa ylös eli kokonaisaskelmia meille kertyi 1278 kappaletta. Ensimmäisellä kerralla pingoimme melkein koko osuuden ylös kerralla, mutta parilla seuraavilla kerroilla pysähdyimme hieman tasaamaan sykettä välissä kahdelle "levähdyspaikalle". Mitään pitkiä taukoja ei pidetty vaan ainoastaan sen verran että syke laski 170 johonkin 140 ja sitten taas menoksi.




Jättärin päällä meitä odotti upeat maisemat ja kotikin näytti olevan yllättävän lähellä kun sitä tuolta mäen päältä katseli. Näkyypä tuolta ylhäältä Vuosaaren satamaankin asti.




Aina kun oli aika palata alas, emme käyttäneet portaita, sillä itse ainakin pelkäsin nokittavani alas. Mäen toisessa reunassa menee lenkkipolku alas, jonka sitten hölkkäilimme tai kävelimme ennen uutta nousua. Yhteensä tosiaan teimme 3 reissua ylös ja aikaa meillä tähän meni n. 55 minuuttia. Vähemmällä kuvaamisella olisi toki mennyt vähemmän aikaa, mutta pitihän maisemistakin keretä nauttia. Kaloreita kului hieman yli 400 ja kyllä treeni tuntui tosissaan.




Meistä kumpikaan ei ole kauhea intervallien ystävä, mutta sovimme että voisimme ottaa nämä treenit vakkarina mukaan treeniviikkoon. Ensi viikolla suunnitelmissa on seuraava reissu ja aiomme myös raahata pikkusiskoni mukaan.




Tämä treeni sopi oikein hyvin meille molemmille vaikka olemmekin melkoisen eri kunnossa. Kuitenkin kun kumpikin malttaa mennä omaan tahtiin niin hyvä tulee. Mäellä näkyi monenlaista kuntoilijaa, mutta kaikkia yhdisti se piirre että jokainen oli aivan loppu huipulle päästyään. Suosittelen kyllä kaikille haastetta kaipaaville kuntoilijoille kokeilemaan porrasjuoksua. Ei mitään herkkua, mutta lopussa fiilis palkitsee kyllä!


Onko teillä kokemusta porrasjuoksusta sekä intervalleista?

6 kommenttia:

  1. kiva postaus!:) pitäis itekkin joskus tollasta kokeilla!

    VastaaPoista
  2. Sun blogista tulee ihan mieletön urheilufiilis, kiitos siitä! Onneksi mun lähisali on auki 247, taidampas lähteä nostelemaan vähän rautaa!

    http://lukeyourmother.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saispa ton treeni-innon ja kunnon myös iteki takas flunssan jälkeen! :D

      Poista
  3. Great sneakers!

    http://beautyfollower.blogspot.gr

    VastaaPoista